Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Muzyka na taśmę

gatunek: elektroniczne

Wynalezienie taśmy magnetycznej oraz rozpowszechnienie magnetofonów szpulowych sprawiło, że twórcy zaczęli dostrzegać ogromny potencjał magnetycznego tworzywa

Radio umożliwiało kompozytorom dostęp do najnowszych osiągnięć techniki, niedostępnych w żadnym innym miejscu. Praca nad taśmą pozwoliła kompozytorowi od początku do końca kontrolować wszystkie elementy utworu. Dowolne dźwięki mógł nagrywać i modyfikować lub generować, a taśmę z nagraniem ciąć i sklejać w wybranym miejscu z dokładnością do dziesiątej części sekundy. Do tej pory muzyka zapisywana była w partyturze i wykonywana przez instrumentalistów oraz wokalistów, a efekt brzmieniowy nigdy nie był dla kompozytora znany przed prawykonaniem.

Pomimo, iż taśma magnetofonowa wyszła już z powszechnego użytku i zastąpiona została różnego typu nośnikami cyfrowymi (np. płytą CD), nadal kompozycje, których ostateczny kształt powstaje w studiu, określa się mianem „utworów na taśmę”.

Powstało i nadal powstaje wiele utworów, w których „taśma” współgra z tradycyjną obsadą wykonawczą, stając się wówczas jednym z instrumentów.

drukuj pdf

zobacz również:

Kantata +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Wieloczęściowy utwór wokalno-instrumentalny oparty na świeckim lub religijnym tekście

Ballada (średniowiecze) +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Już w średniowieczu komponowano ballady, które nie miały nic wspólnego z późniejszymi balladami romantycznymi

Sekwencja +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Sekwencja to rodzaj pieśni liturgicznej z tekstem o charakterze poetyckim, bardzo popularnej w średniowieczu

Responsorium +dodaj do schowka
Wiedza
Gatunki

Responsoria zyskały szczególne miejsce w nabożeństwie zwanym jutrznią, odprawianym o świcie