Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Uchosonda (VIII)

autor: Monika Pasiecznik

Lutosławski – człowiek bez skazy?

fot. Marek Suchecki

Twórczość Witolda Lutosławskiego, jego postawa estetyczna, a także sposób bycia układają się wizerunek artysty bez skazy, choćby małej ludzkiej słabostki.

Słyszy się często, że to niemożliwe, nieprawdziwe, że niepotrzebnie robi się z wrażliwego, czującego artysty pomnik z brązu, że trzeba ten pomnik przetapiać na portret bardziej przyjazny, nie tak wyidealizowany. I nie dotyczy to jedynie szkolnego ujęcia, lecz funkcjonowania legendy Lutosławskiego w życiu koncertowym i środowiskowym.

Co jakiś czas artyści i instytucje kultury podejmują próbę „przybliżenia” osoby Witolda Lutosławskiego. Kilka lat temu zrealizowany został projekt Lutosphere, w którym pianista jazzowy Leszek Możdżer, wiolonczelista klasyczny Andrzej Bauer i didżej m.bunio.s poddali wybrane kompozycje Lutosławskiego frenetycznym improwizacjom.

Z kolei duet ElettroVoce (Agata Zubel i Cezary Duchnowski) przedstawił własne opracowania popularnych i masowych piosenek Lutosławskiego.

Sięga się coraz częściej do marginaliów twórczości kompozytora, dziełek okolicznościowych, pisanych z myślą o dzieciach albo dla zarobku, realizowanych jako zamówienia komercyjne. Robi się to niejako wbrew woli Lutosławskiego, który wstydził się tej działalności i za życia nie pozwalał na wykonywanie tych piosenek. Panuje przy tym zgoda, że w swoim gatunku są to małe arcydzieła.

W tym wszystkim gubi się jednak Lutosławski-mistrz, autor III Symfonii, Gier weneckich, Łańcuchów. To te utwory sprawiły, że już za życia stał się historią. Ich nie trzeba poprawiać ani przerabiać.

Monika Pasiecznik

drukuj pdf

zobacz również:

Uchosonda (X) +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Theremin nie jest podobny do żadnego innego instrumentu muzycznego

Uchosonda (VI) +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Tranzytem przez Belgię wraz z Moniką Pasiecznik

Uchosonda (XVI) +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Historia muzyki nie jest dana raz na zawsze, lecz podlega częstej rewizji

Uchosonda (XIV) +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Niewielu jest artystów tak wszechstronnych, jak Bogusław Schaeffer