Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Dół-góra | Fraszki na fortepian | 2/4

rodzaj: program szkolny
poziom: przedszkole, szkoła podstawowa

Aby odnaleźć na klawiaturze białe półtony trzeba się udać na wyprawę po muzycznej rzece

 

Fraszka wprowadza półtony na białych klawiszach. Są takie tylko dwa (h-c, e-f), ale występują na klawiaturze wiele razy. Odnalezienie wszystkich jest proste po doświadczeniach w skakaniu i odpoczywaniu na czarnych klawiszach podczas wędrówki przez Muzyczną rzekę. Warto też zauważyć, że jeden biały półton przykleił się do c, drugi do e – dźwięków rozpoczynających fraszkę Popatrz w w bok (porównaj puzzel nr 1).

1. Uczeń gra wszystkie położone obok siebie „białe” półtony” – h-c i e-f, tak jak przechodził Muzyczną rzekę. Wyszukuje „przerwy między kamieniami” – gra „białe” dwudźwięki, pomiędzy którymi nie ma czarnego klawisza („kamienia”). Wędruje tak przez całą klawiaturę: z dołu do góry (ręka prawa) i z powrotem (ręka lewa).

 

Puzzel nr 1

 

2. Dziecko gra trzy puzzle – półtony położone centralnie, w oktawie razkreślnej:

 

– dół, h-c1: puzzel 1;

–  środek, e1-f1: puzzel 2;

– góra, h1-c2: puzzel 3.

 

Graf

 

3. Nauczyciel recytuje, a dziecko gra w swobodnym rytmie (wg grafu obok) różne postaci schematu podstawowego..

 

  

Schemat

 

 

Schemat podstawowy (puzzel 1) składa się z trzech powyższych puzzelków w układzie:

dół-góra-środek-góra 

 

„dół – góra

środek – góra

...i tak samo dalej,

...i... zobaczymy, czy sie? dziecko*

nie pomyli wcale...” 

 

*) tu należy wymienić imię dziecka. Ten prosty zabieg bez dodatkowych słów mobilizuje każdego do pięknego zagrania, na zasadzie:  „Wow! Ta piosenka jest o mnie! Muszę się postarać!”.

 

4. Po opanowaniu…

a)    schematu podstawowego w rytmie ćwierćnut;

b)    jego przesunięcia o oktawę w górę;

c)    przesunięcia jego początku na „środek” (od dwudźwięku e1-f1);

d)    rozdrobnienia każdej ćwierćnuty na dwie ósemki

…kompletujemy całą fraszkę z segmentów a b b d i wykonujemy ją razem z nauczycielem lub aranżacją (nagranie) albo bez żadnego akompaniamentu. 

 

 

 POBIERZ KOMPLET MATERIAŁÓW DO ZADANIA

pobierz pliki

pobierz plikipobierz wszystkie pliki
drukuj pdf

zobacz również:

D-e-c | Fraszki na fortepian | 3/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Prostą rymowanko-powtarzankę można też realizować w formie zabawy w papugę

Fa-fa-fa | Fraszki na fortepian | 4/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Żart muzyczny w formie powtarzanki można grać na prawie każdym instrumencie

Czym są fraszki? +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Autorka fraszek na fortepian wprowadza w te angażujące ćwiczenia do gry dla początkujących

Popatrz w bok | Fraszki na fortepian | 1/4 +dodaj do schowka
Nauka
Ćwiczenia i zabawy

Lustrzany układ klawiszy umożliwia prawdziwą muzyczną zabawę w chowanego