Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Jerzy Bauer | Wycinanka góralska

rodzaj: instrumentalne
kompozytor: Jerzy Bauer
Wycinanka góralska | Jerzy Bauer

 Fragment koncertu Andrzej Bauer – Młodzi wiolonczeliści z 2009 roku, przywołujący w odbiorze tytułowe inspiracje góralskie

Jerzy Bauer, Wycinanka góralska na dwie wiolonczele

Wykonawcy:
Bartosz Koziak – wiolonczela
Michał Borzykowski – wiolonczela

Niniejsze nagranie zostało zarejestrowane w ramach koncertu Andrzej Bauer – Młodzi wiolonczeliści w 2009 roku.

Jerzy Bauer (ur. 12 maja 1936 roku w Łodzi) – kompozytor i pedagog. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi:  teorię muzyki (dyplom 1959), dyrygenturę (dyplom 1961) oraz kompozycję pod kierunkiem Tomasza Kiesewettera (dyplom 1966). W latach 1969-70 odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1960 roku związany jako pedagog z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi, gdzie w 1992 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. W latach 1980-98 kierował  Katedrą Kompozycji, Teorii Muzyki i Rytmiki, a od 2000 roku jest kierownikiem Katedry Teorii Muzyki. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: m.in. za Trio stroikowe nr 1 na obój, klarnet i fagot (1964), Aetatis Mediae Sculpturae na chór mieszany, chór chłopięcy i wielką orkiestrę symfoniczną (1970-71), Pulsacje symfoniczne na wielką orkiestrę symfoniczną, dwie gitary elektryczne i organy (1973), Jubilate e la danza polacca na orkiestrę symfoniczną (1984), Les couleurs et les rythmes en mouvement na gitarę (1989) czy Malowanki wiejskie na sopran (mezzosopran) i fortepian (1991). W 1980 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2005 roku – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 – Srebrnym Medalem „Zasłużony kulturze Gloria Artis”. Ewa Kowalska-Zając napisała o twórczości kompozytora: Kompozycje Bauera cechuje niezwykła pieczołowitość w konstruowaniu form – obce było mu jakiekolwiek jej niedookreślenie. Znajdował oparcie w tradycyjnych schematach formalnych i chociaż posługiwał się nimi w sposób dość swobodny zawsze jednak dbał o to, by forma dzieła pozostała czytelna dla słuchacza (Ewa Kowalska-Zając, Kompozytorzy polscy 1918-2000 pod red. Marka Podhajskiego).

drukuj pdf

zobacz również:

Gustaw Holst | Suita Św. Pawła +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Napisana z wdzięczności dla szkoły, która ofiarowała kompozytorowi dźwiękoszczelne miejsce do pracy

Ludwig van Beethoven | Koncert potrójny C-dur op. 56 +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

XVI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Karol Szymanowski | 3 Mazurki op. 50 +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Muzyka ludowa Mazowsza i Kujaw połączona z folklorem Podhala