Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Camille Saint-Saëns | Wstęp i Marsz królewski lwa

rodzaj: instrumentalne
kompozytor: Camille Saint-Saens
Camille Saint-Saens | Wstęp i marsz królewski lwa

Utwór z Karnawału zwierząt

Camille Saint-Saëns, Wstęp i Marsz królewski lwa z Karnawału zwierząt

Nagranie pochodzi z koncertu dla dzieci Łańcuszek, opatrzonego podtytułem Słoń i komar, czyli jak muzyka potrafi opowiadać, który odbył się w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego Łańcuch VIII 22 października 2011 roku.

Charles Camille Saint-Saëns (1835-1921) – francuski kompozytor i dyrygent okresu romantyzmu. Był również wirtuozem fortepianu i organów i nauczycielem muzyki.

Był współzałożycielem Société Nationale de Musique (Narodowe Towarzystwo Muzyczne), przyjaźnił się z wieloma sławnymi muzykami swoich czasów: Richardem Wagnerem, Franciszkiem Lisztem, Hectorem Berliozem, Georgesem Bizetem.

Komponował głównie koncerty fortepianowe, skrzypcowe, wiolonczelowe, poematy symfoniczne i sonaty oraz operę Samson i Dalila (1877 r.) do libretta Ferdinanda Lemaire’a. Jednym z najbardziej znanych fragmentów tej opery, często wykonywanym w wersji koncertowej, są Bachanalie (muzyka baletowa z ostatniego aktu).

W uznaniu wpływu jego twórczości na rozwój francuskiej muzyki symfonicznej minowano go honorowym członkiem Academie des Beaux Arts (1881 r).

Karnawał zwierząt (Le Carnaval des animaux) (1886 r.) – został określony przez samego kompozytora jako fantazja zoologiczna. Jest to cykl czternastu miniatur muzycznych, wykonywanych przez różne składy instrumentalistów. Najbardziej znaną miniaturą jest Łabędź.

    Wstęp i Marsz królewski lwa – instrumenty smyczkowe (kwintet) i dwa fortepiany

    Kury i koguty - instrumenty smyczkowe bez kontrabasu, dwa fortepiany, klarnet

    Kułany (osły azjatyckie) – dwa fortepiany

    Żółwie – instrumenty smyczkowe i fortepian

    Słoń – kontrabas i fortepian

    Kangury – dwa fortepiany

    Akwarium – instrumenty smyczkowe bez kontrabasu, dwa fortepiany, flet, harmonika szklana

    Osobistości z długimi uszami – dwoje skrzypiec

    Kukułka w głębi lasu – dwa fortepiany i klarnet

    Ptaszarnia – instrumenty smyczkowe, fortepian, flet

    Pianiści – instrumenty smyczkowe i dwa fortepiany

    Skamieliny – instrumenty smyczkowe, dwa fortepiany, klarnet, ksylofon

    Łabędź – dwa fortepiany i wiolonczela

    Finał – pełen skład

 

Utwór należy do unikatowych kompozycji programowych w całej literaturze muzycznej, często wykorzystywany jest w edukacji muzycznej jako dobry przykład do nauki rozpoznawania brzmienia różnych instrumentów muzycznych.

drukuj pdf

zobacz również:

Stanisław Moniuszko | Uwertura do opery „Paria” +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Wstęp do opery o tematyce indyjskiej, który zdaniem wielu jest najlepszym dziełem orkiestrowym Stanisława Moniuszki

Modest Musorgski i Maurice Ravel | Obrazki z wystawy +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Muzyczny spacer po wystawie obrazów, który stał się prawdziwym przebojem filharmonicznym

Gaetano Donizetti | Aria Noriny Quel guardo, il cavaliere z opery „Don Pasquale” +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Słynna aria młodej wdowy Noriny, w której opowiada o sposobach na zdobycie męskich serc

Gabriel Fauré | Requiem op. 48 +dodaj do schowka
Multimedia
Utwory

Msza za umarłych, w której strach przed śmiercią całkowicie ustępuje nadziei na wieczny odpoczynek