Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Agnieszka Duczmal | Notacje

rozmowca: Agnieszka Duczmal
Agnieszka Duczmal | Notacje

Jedna z pierwszych na świecie dyrygentek o byciu kobietą w środowisku muzycznym, drodze do kariery, pracy dyrygenta i występie w mediolańskiej La Scali

Muzyka dla mnie jest podstawowym pokarmem życiowym. Ona ładuje we mnie wszystkie akumulatory, dodaje skrzydeł. Te emocje, które mi przekazuje, to jest jakby pożywka dla mojej krwi – mówi Agnieszka Duczmal, dyrektorka Orkiestry Polskiego Radia Amadeus, dyrygentka. Te słowa trafnie podsumowują drogę bohaterki do kariery muzycznej. Już w drugiej klasie szkoły podstawowej, po wizycie w filharmonii zdecydowała, że chce „grać na orkiestrze”, używać jej jak instrumentu. Kilkanaście lat później, śpiewając w poznańskim chórze profesora Stefana Stuligrosza zdecydowała, że chce zdawać na dyrygenturę. Dzięki prywatnym korepetycjom u profesora, który początkowo nie wierzył w jej talent i marzenie o studiach, dostała się na wymarzony kierunek.

W notacji dyrygentka dużo miejsca poświęca osobistemu wymiarowi swojej pracy – prowadzenie orkiestry to dla niej wyzwanie, nieustanne wystawianie się na ocenę muzyków i publiczności. To także sztuka radzenia sobie z emocjami i tremą, a przede wszystkim z odbiorem przez publiczność. Jednak o dobrym koncercie decyduje przede wszystkim jedność, relacja z orkiestrą, czego dowodem jest opowieść poświęcona występowi w mediolańskiej La Scali,który był pierwszym w historii słynnej opery koncertem poprowadzonym przez kobietę.

Agnieszka Duczmal (ur. 1946 w Krotoszynie) – dyrygentka, założycielka orkiestry kameralnej Amadeus oraz orkiestry Pro Musica. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu. Była związana z Filharmonią Poznańską (jako asystent dyrygenta) oraz z poznańskim Teatrem Wielkim. Wraz z orkiestrą Amadeus (od 1977 będącą etatowym zespołem Polskiego Radia i Telewizji) nagrała niemal 50 płyt, a także wiele koncertów i programów muzycznych. Występowała na najważniejszych estradach świata, ale najbardziej zapamiętany został koncert w mediolańskim Teatro alla Scala – była pierwszą kobietą-dyrygentem na tej scenie. Otrzymała wiele nagród, w tym Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1998) oraz Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 

drukuj pdf

zobacz również:

Katarzyna Drogosz | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Specjalistka od fortepianu historycznego oraz muzyki XVIII i XIX wieku

Camerata Silesia i Anna Szostak | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Od Palestriny do Beatlesów. Spotkanie z chórem Camerata Silesia i jego założycielką Anną Szostak

Iwona Sobotka | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

Iwona Sobotka, sopranistka, która metalu się nie boi

Wspomnienie o Andrzeju Chłopeckim | Five o'clock +dodaj do schowka
Multimedia
Rozmowy

W radiowej Dwójce wybitnego krytyka muzycznego wspominali najbliżsi współpracownicy