Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Grajmy w szkole!

data publikacji: 27.02.2017

Można wspierać pomysł tworzenia zespołów muzycznych we wszystkich typach szkół. Wystarczy podpisać petycję!

Orkiestra ze szkoły w Łajsku, fot. Grajmy w szkole

Inicjatorzy akcji #Grajmywszkole chcą doprowadzić do tego, żeby w nowej podstawie programowej znalazł się czas na działalność zespołów muzycznych. Istnienie orkiestr szkolnych miałoby zostać wprowadzone do ramowych planów nauczania we wszystkich typach szkół!

Granie na instrumencie i śpiew zwiększają kompetencje lingwistyczne i matematyczne, wzmacniają kompetencje społeczne i interpersonalne, ratują w sytuacjach wykluczenia i patologii, dają radość i satysfakcję, są niezwykle ważną formą ekspresji dla wielu młodych ludzi” – piszą inicjatorzy akcji.

Na przykładzie krajów, w których obszar edukacji muzycznej jest dobrze rozwinięty, widzimy, że działalność zespołów muzycznych wcale nie wymaga tworzenia bogato wyposażonych pracowni! Każdy z nas dysponuje głosem, nawet bardzo proste instrumenty mogą stać się wartościowym narzędziem. Najważniejsza jest sama formuła zajęć, pomysł i czas na jego realizację”.

Jedną z inspiracji dla #Grajmywszkole jest orkiestra szkolna w Łajskach w woj. mazowieckim (powiat legionowski). Zespół Szkół w Łajskach liczy 400 uczniów i prowadzi program edukacji włączającej dla wszystkich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze swojego rejonu. W szkole działa także orkiestra w której mogą grać wszyscy uczniowie. Orkiestra jest jednym z wielu sposobów na budowanie szkolnej społeczności i włączanie wszystkich dzieci.

Inicjatorzy akcji przywołują także przykład Szwecji, gdzie muzyki uczy się obowiązkowo w szkole przez 9 lat. Szwedzka podstawa programowa lekcji muzyki jest w porównaniu z polską imponująca. Ale tak rozbudowany program przynosi też wymierne efekty. Szwedzka muzyka, nie tylko klasyczna czy jazzowa, ale też popularna, jest pełna talentów, światowych gwiazd. Szwecja należy też do jednych z najbardziej innowacyjnych gospodarek, co w dużej mierze wynika z systemu edukacji sprzyjającego kreatywności. To tylko najbardziej wymierne efekty postawienia na rozwój zdolności muzycznych wśród dzieci i młodzieży.

Można już podpisać petycję popierającą ten projekt.

www.grajmywszkole.pl

drukuj pdf

zobacz również:

ROZŚPIEWANIE #5: „Dla muzykujących amatorów nie ma u nas miejsca” +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Jak wygląda edukacja muzyczna w Danii, Niemczech i Austrii?

ROZŚPIEWANIE #4: Gwiazdy ze Szkoły Podstawowej nr 22 +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

„Dobry nauczyciel musi łączyć różne role”

ROZŚPIEWANIE #6: Układanie playlisty +dodaj do schowka
Wiecej o muzyce

Czemu oprócz Bacha nauczyciel muzyki powinien lubić też Adele i Coldplay?