Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Nowe utwory w Kanonie!

data publikacji: 05.03.2015

Claire de Lune Debussy’ego, Audite Mortales Bartłomieja Pękiela oraz Magnificat Mikołaja Zieleńskiego to nowe nabytki w Kanonie Muzykoteki Szkolnej.

Kanon uzupełnia jeden ze sztandarowych utworów przełomu XIX i XX wieku, Claire de Lune Debussy’ego. Monika Pasiecznik napisała o nim: „Są takie utwory, których fragmenty każdy zna, przynajmniej ze słyszenia. Należy do nich Światło księżyca Claude’a Debussy’ego, nastrojowa kompozycja fortepianowa. To trzecia część Suity bergamaskiej, cyklu utworów na fortepian, na który składają się ponadto: Preludium, Menuet i Passepied. Suita jest wczesnym utworem Debussy’ego, została napisana w 1890 roku, ale publikacji doczekała się dopiero w roku 1905. Tytuł Światło księżyca pochodzi z wiersza Paula Verlaine’a, opublikowanego w 1869 roku i należącego do tomu Fêtes galantes. Poeta inspirował się malarstwem Watteau, ukazującym wyidealizowane krajobrazy, zaludnione bohaterami commedii dell’arte, część z nich (Arlekin i Brighella) pochodzi z Bergamo. Stąd też Suita bergamaska”.


 

O Audite mortales polskiego XVII-wiecznego kompozytora Bartłomieja Pękiela czytamy, że reprezentuje wszystkie najlepsze cechy języka dźwiękowego włoskiego baroku. Jest to opowieść o Sądzie Ostatecznym. Dzieło Pękiela ukazuje podział ludzkości na wybranych i potępionych.

 

 

Trzecim utworem jest Magnificat, barokowa kompozycja Mikołaja Zieleńskiego. „W kompozycji Zieleńskiego narracja jest żywa i efektowna, trzy chóry różnej wysokości dialogują ze sobą, w miarę rozwoju utworu wymiana myśli muzycznych zagęszcza się, oba zespoły wpadają sobie w słowo, frazy zazębiają się, ostatecznie dzieło zwieńczone zostaje wspaniałym, pełnym blasku, majestatycznym tutti. Muzyka działa potężnie poprzez swe walory przestrzenne i kolorystyczne, grę silnych kontrastów i wigor rytmiczny” – pisze o nim Ewa Obniska.

 

Zapraszamy do słuchania. To na pewno nie koniec uzupełnień naszego zbioru!

 

Ilustracja: „Miłość we włoskim teatrze”, Jean-Antoine Watteau, Wikimedia Commons, PD

drukuj pdf

zobacz również:

Muzyczne żarty: od Haydna po Debussy’ego +dodaj do schowka
Aktualne

Kolejne zajęcia dla najmłodszych melomanów z cyklu Smykofonia. Ich tematy to tym razem: Prima Aprilis, wiosna i Hiszpania

Łańcuch XV +dodaj do schowka
Aktualne

Okrągła edycja warszawskiego festiwalu dedykowanego Witoldowi Lutosławskiemu

Pierwsze urodziny Kanonu! +dodaj do schowka
Aktualne

Suita z baletu „Dziadek do orzechów” op. 71a Piotra Czajkowskiego to najczęściej odsłuchiwany utwór z blisko 140, które pojawiły się w Kanonie Muzykoteki. Na podium znalazła się też Bogurodzica  i V symfonia Beethovena, a z XX wieku Taniec z szablami Chaczaturiana. Ale i tak… muzyka dawna rządzi!

W kanonie, poza Kanonem +dodaj do schowka
Aktualne

Każda próba ułożenia kanonu arcydzieł historii muzyki, sztuki czy literatury prowokuje dziesiątki pytań o pominięte utwory – oto kilka (p)odpowiedzi, gdzie szukać dalej.