Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Klasyka w Dolby Atmos

data publikacji: 26.04.2016

 

Dwa wydarzenia w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego uczczą 1050. rocznicę Chrztu Polski. Jednym z nich jest pokaz wykonania jednego z ostatnich utworów Henryka Mikołaja Góreckiego. Oratorium Sanctus Adalbertus zostanie wyświetlone w standardzie dźwięku Dolby Atmos. Drugim jest Pasja wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego zarejestrowana na zlecenie NInA.

O ostatnim wielkim dziele zmarłego przed pięcioma laty Henryka Mikołaja Góreckiego mówiło się latami, choć tak naprawdę do ubiegłego roku nikt go nie słyszał. Oratorium Sanctus Adalbertus op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę zostało napisane już w 1997 roku, aby upamiętnić tysiąclecie śmierci świętego Wojciecha. Premiera utworu miała początkowo odbyć się podczas papieskiej pielgrzymki do Polski – Sanctus Adalbertus jest przecież następcą Beatus Vir, kompozycji na cześć św. Stanisława zamówionej przez ówczesnego biskupa krakowskiego, Karola Wojtyłę – ostatecznie jednak oratorium musiało na swoją światową premierę poczekać ponad piętnaście lat.

 

Utwór zabrzmiał po raz pierwszy 4 listopada 2015 roku Krakowie na koprodukowanym przez NInA koncercie jubileuszowym z okazji 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas premiery, której rejestrację pokażemy 26 kwietnia, partie solowe wykonywali światowej sławy soliści: sopranistka Wioletta Chodowicz oraz baryton Artur Ruciński, towarzyszył im Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jacka Kaspszyka.

 

Czteroczęściowy utwór bazuje na tekstach autorstwa samego Góreckiego oraz na Księdze Psalmów. Jak zauważa wybitny znawca twórczości kompozytora, Adrian Thomas, w tym niezwykłym oratorium pojawiają się nawiązania zarówno do późnoromantycznego stylu Edwarda Elgara, jak i do zabytku polskiej muzyki dawnej – Bogurodzicy.

 

Oratorium Sanctus Adalbertus jest pierwszą produkcją zarejestrowaną na zlecenie NInA w standardzie dźwięku wielokanałowego Dolby Atmos.

 

Czas: wtorek 26.04, godz. Godz. 18
Miejsce: Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5

 

Miesiąc po tym, jak w Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego zabrzmiało jedno z jego ikonicznych dzieł – Pasja według św. Łukasza, zapraszamy do kina NInA na pokaz rejestracji tego koncertu w standardzie Dolby Atmos. Przed projekcją – spotkanie z kompozytorem.

 

Najbardziej znany utwór Krzysztofa Pendereckiego obok Trenu – Ofiarom Hiroszimy obchodzi w tym roku 50. rocznicę swego prawykonania. W utworze podejmującym temat męczeńskiej śmierci Jezusa Chrystusa Krzysztof Penderecki połączył Bachowskie tradycje z awangardowymi środkami muzycznymi. Dwuczęściowa pasja wzbogaca barokowy wzorzec nie tylko o zdobycze XX-wiecznej awangardy. Muzykolog Konrad Jeliński zwraca uwagę na to, że w Pasji według św. Łukasza słychać także muzyczne odniesienia do niderlandzkiej polifonii, weneckiej polichóralności, a także do jazzu.

 

Przed projekcją zapraszamy na spotkanie z Krzysztofem Pendereckim oraz dyrektorem NInA Michałem Merczyńskim, które poprowadzi Anna S. Dębowska.

 

Czas: środa 27.04, godz. 18
Miejsce: Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5

drukuj pdf

zobacz również:

Gibbons śpiewa Góreckiego +dodaj do schowka
Aktualne

Pokaz rejestracji koncertu w FINA

Beth Gibbons śpiewająca Góreckiego... teraz na płycie! +dodaj do schowka
Aktualne

Zapis koncertu wokalistki Portishead, Krzysztofa Pendereckiego i NOSPR w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Sto na sto. Muzyczne dekady wolności +dodaj do schowka
Aktualne

Setka najważniejszych polskich utworów na 100-lecie niepodległości Polski

Narzędziownik edukacyjny +dodaj do schowka
Aktualne

Orkiestrowo i chóralnie – warsztaty dla nauczycieli i animatorów z Muzykoteką