Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

Dwie „Marie” Donizettiego

data publikacji: 20.02.2015

W piątek rozdamy na Facebooku trzypłytowy album z operą Maria Padilla Gaetano Donizettiego, wydaną w 2011 roku przez Polskie Radio i Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Również w piątek premiera opery Donizettiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Maria Padilla Gaetano Donizettiego miała swoją prapremierę w 1841 roku, po czym na wiele lat zniknęła ze scen. W Wielkiej Brytanii po raz pierwszy została wystawiona w 1973, a w Polsce… właśnie podczas 15. Festiwalu Beethovenowskiego w roku 2011.

 

Właśnie rejestrację tego wykonania możemy usłyszeć na płycie wydanej przez Polskie Radio. W partii tytułowej wystąpiła sławna sopranistka Nelly Miricioiu. W realizacji dzieła udział wzięli soliści: Helena Zubanovich, Jorge Prego, David Pershall, Andrew Craig Brown, Jennifer Feinstein, Eric Barry i Eric Downs, którym towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej – całość poprowadził Łukasz Borowicz. Trzypłytowy album został wydany wraz librettem w językach: włoskim, polskim i angielskim.

 

Warto zaglądać w piątek na naszego Facebooka! Rozdamy jeden egzemplarz tego trzypłytowego wydawnictwa.

 

Tymczasem w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w piątek premiera innej opery Donizettiego. Maria Stuart jest świadectwem fascynacji Anglią Tudorów.  W tej historycznej operze Donizetti przemawia językiem zgoła obcym XVI-wiecznej Anglii i Szkocji, praktycznie bez cienia stylizacji, okopując się w anachronicznej poetyce włoskiego belcanta. Kompozytor, który w ciągu swoich 51 lat życia napisał około 70 dzieł scenicznych (nie licząc przeszło pięciu setek innych utworów), mimo wręcz taśmowej produkcji, czasem pozwalał sobie na eksperymenty. Nie inaczej było i tym razem, gdy fikcyjną rozmowę dwóch królowych – Elżbiety i Marii Stuart – ujął w formie długo nabrzmiewającego emocjami recitativo accompagnato. Wspaniałe jest też zakończenie, w którym oczekująca na egzekucję Maria żegna się ze światem w potężnie zakrojonej arii finałowej.

 

 

Czas: 20.02, godz. 19

Miejsce: Warszawa, Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1
www.teatrwielki.pl

drukuj pdf

zobacz również:

Opera według Olgi Tokarczuk +dodaj do schowka
Aktualne

Rejestracja opery Aleksandra Nowaka ahat ilī – siostra bogów na podstawie powieści Olgi Tokarczuk zostanie zaprezentowana w siedzibie FINA na Wałbrzyskiej 3/5

Konkurs dla nauczycieli! +dodaj do schowka
Aktualne

III edycja konkursu Klasyka w klasie skierowanego do nauczycieli muzyki szkół ogólnokształcących. W tym roku konkurs dotyczy najlepszej lekcji o operze polskiej

Beth Gibbons śpiewająca Góreckiego... teraz na płycie! +dodaj do schowka
Aktualne

Zapis koncertu wokalistki Portishead, Krzysztofa Pendereckiego i NOSPR w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Wratislavia Cantans po raz 52. +dodaj do schowka
Aktualne

Festiwal z rozmachem. Opera, muzyka dawna i współczesna na Dolnym Śląsku