Fot. Euzebiusz Niemiec
Dziś mijają dwa lata od śmierci wybitnego kompozytora muzyki filmowej, religijnej i awangardowej. Wojciech Kilar zasłynął na przełomie lat 50. i 60. XX wieku oryginalnymi ścieżkami dźwiękowymi do arcydzieł Kazimierza Kutza oraz radykalnymi utworami sonorystycznymi na Warszawskiej Jesieni.

Światową sławę przyniosła mu muzyka filmowa. Niezapomniane tematy, znane milionom wielbicieli kina, są owocem wybitnego talentu kompozytora do muzycznej syntezy treści filmu. Kilar spełniał się jednak przede wszystkim w twórczości autonomicznej. Począwszy od neoklasycznego debiutu, przez czas współtworzenia sukcesów tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej, po okres redukcji środków na rzecz maksymalizacji ekspresji, pozostawał wierny zasadzie, że podstawą artystycznego działania jest wolność, pojmowana jako połączenie rozumu z wolną wolą. Zawsze dążył to tego, by, jak sam mówił, „być jak najlepszym Kilarem”. Jego dzieła są naznaczone indywidualnym stylem, rozpoznawalnym niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z awangardowym eksperymentem, twórczym przetworzeniem góralskiego folkloru, sakralną kontemplacją z ostatnich utworów chóralnych czy wreszcie tematem z hollywoodzkiego filmu. W pierwszą rocznicę odejścia Kilara partnerski serwis Ninateka uruchomił specjalną Kolekcję, która gromadzi największe w sieci zasoby nagrań i opisów dzieł kompozytora.
Wojciech Kilar Downstairs-Upstairs
Także na Muzykotece Szkolnej można znaleźć rozmaite materiały związane z Kilarem. Przede wszystkim w dziale NAUKA proponujemy dwa scenariusze zajęć poświęcone jego muzyce: dla gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, oba autorstwa Anny Pęcherzewskiej-Hadrych. W dziale WIEDZA znajdziemy oczywiście wyczerpujący biogram Wojciecha Kilara, autorstwa dr hab. Iwony Lindstedt, która była także naukowym opiekunem wspominanej kolekcji. W MULTIMEDIACH z kolei oferujemy koncert młodych wykonawców z FMF Youth Orchestra grających słynne tematy filmowe, w tym Walc z Trędowatej. Wreszcie niezastąpiony Andrzej Wieteszka ilustruje genezę powstania utworu Downstairs-Upstairs (do posłuchania powyżej) oraz największą pozamuzyczną pasję kompozytora (do obejrzenia poniżej). Żądnych pogłębienia wiedzy o Kilarze zapraszamy do lektury tekstów Marcina Majchrowskiego o kolejnych etapach twórczości mistrza oraz Jana Topolskiego o muzyce filmowej na serwisie Dwutygodnik.com.
Rys. Wieteszka Illustrations