Zostałeś zalogowany. Za X sek. strona zostanie przeładowana.
×zamknij
Korzystaj z serwisu jako: Dzięki temu otrzymasz treści dopasowane do Twoich potrzeb.
Zobacz również:
< powrót

AUDIO.TR. Samowystarczalna utopia: muzyka jako świat

data publikacji: 04.04.2014

Tym razem w ramach cyklu Audio.TR będziemy mogli posłuchać dzieł Gustawa Mahlera i Pierre'a Bouleza.

Jedno ze spotkań z cyklu Audio.TR, fot. materiały promocyjne

W zapowiedzi najnowszej edycji Audio.TR czytamy: „Symfonie Gustawa Mahlera dowodzą jego romantycznej wiary w możliwość tworzenia za pomocą dźwięków wielowymiarowej syntezy ludzkiego doświadczenia. Poczucie doniosłości własnego przekazu zmuszało kompozytora do coraz dłuższych i bardziej zawiłych wypowiedzi, do których coraz mniej pasował wysłużony przez stulecia język muzyczny. Wkrótce awangardowa rewolucja zniszczyła stary system dźwiękowy. W imię artystycznej wolności, postępowi autorzy muzyki klasycznej zwrócili się ku nowym metodom komponowania - opartym zresztą na totalnej kontroli. Jednak systemy okazują się w sztuce tylko punktami odniesienia - a pokusa budowania nowego uniwersum jest najwyraźniej ogromna. Europejska muzyka klasyczna tworzy nieustannie nowe utopie, aby je burzyć lub rekonstruować. Eksperymentuje w swoim laboratorium z zalążkami samowystarczalnych dźwiękowych światów, które wkrótce rozsadzają korzeniami probówki. Właśnie w takich przypadkach najbardziej zgodnie uznajemy, że muzyka jest sztuką. W kwietniu zapraszamy do wspólnego słuchania zachowanych fragmentów niedokończonej 10. Symfonii Gustava Mahlera oraz surrealistycznie barwnego Le Marteau sans maître Pierre'a Bouleza”.

 

Audio.TR to autorski cykl muzyczny przygotowany i prowadzony przez Adama Suprynowicza, dziennikarza radiowej Dwójki. W jego ramach prezentowane są kompozycje i zjawiska muzyczne istotne w historii europejskiej muzyki klasycznej: przełomowe, wizjonerskie, wybitne, kontrowersyjne. Co najmniej połowę listy odtwarzania stanowią kompozycje z XX wieku – te najbardziej bezpośrednio kształtujące współczesną wrażliwość. Ich dobór i interpretacje wpisują się w kontekst aktualnego tematu przewodniego sezonu TR Warszawa. W obecnym sezonie, którego tytuł brzmi Rzeczywistość a fikcja, słuchacze obcowali już z utworami Krzysztofa Pendereckiego, Ludwiga van Beethovena, Luigia Nono, Karlheinza Stockhausena, Sergiusza Prokofiewa i Arvo Pärta. Zasadą jest słuchanie utworów w całości, z krótkim wprowadzeniem prowadzącego lub zaproszonego gościa-eksperta, sugerującym wątki istotne dla rozumienia artystycznego przekazu prezentowanych utworów.

 

Czas: 7.04, godz. 19:30
Miejsce: Warszawa, TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8
www.trwarszawa.pl

drukuj pdf

zobacz również:

Music in Movement +dodaj do schowka
Aktualne

Kolekcja muzyki czterech wielkich europejskich kompozytorów

IV Konkurs dla Nauczycieli Muzyki +dodaj do schowka
Aktualne

Wymyśl najlepszą lekcję o muzyce i wygraj cenny sprzęt muzyczny dla siebie i dla swojej szkoły!

Po cichu. O muzyce i literaturze +dodaj do schowka
Aktualne

Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, będzie prowadzić cykl rozmów online o prawie autorskim i edukacji muzycznej

Jak uczyć się z domu? FINA podpowiada! +dodaj do schowka
Aktualne

Gotowe scenariusze lekcji, nowe opracowania biogramów najwybitniejszych Polaków i atrakcyjne materiały audiowizualne pozwalające na naukę z zakresu m.in. literatury, wiedzy o kulturze, a w szczególności wiedzy filmie i muzyce oraz wiedzy o społeczeństwie proponuje Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. Edukacyjne treści dostępne bezpłatnie online znaleźć można m.in. na ninateka.pl, filmotekaszkolna.pl czy biogramy.pl